NEĻAUJIES
SPIEDIENAM

Lauz netikumus, nevis kaulus!

(Lai gūtu pilnu pieredzi, ieslēdziet skaņu.)

Par

Viens no biežākajiem automašīnu un velobraucēju sadursmes iemesliem ir nepareizi izvēlēts intervāls. Tas diemžēl rezultējas dažādos ceļu satiksmes negadījumos ar nepatīkamām traumām. Ceļu satiksmes drošības direkcija un apdrošināšanas sabiedrība BALTA velodrošības kampaņas “Tuvāk NĒ!” ietvaros aicina izmēģināt virtuālo kaulu presi – īpašu digitālo risinājumu, kas uzskatāmi demonstrē, ko kaulam nākas piedzīvot, saskaroties ar spēcīgu triecienu.

Lai ikdienā lauztu netikumus, nevis kaulus, CSDD atgādina, ka autovadītājiem un velosipēdistiem, vienam otru apbraucot, jāievēro drošs intervāls – pilsētas vidē pie nelieliem ātrumiem intervālam jābūt vismaz 1 metram, ārpus apdzīvotām vietām un pilsētā, braucot ar ātrumu virs 50 km/h – vismaz 1,5 metriem.

Kā lūzt kauli?

Ja netiek lauzti netikumi, bieži to vietā lūzt kauli. Bet kā tas notiek?

Pajautājām, kas par to sakāms pieredzējušam traumatologam. Lūk, atbilde:

Cilvēka skeletu veido vairāk nekā 200 dažādu kaulu. Tie nodrošina pamata struktūru mūsu ķermenim un vienlaikus arī aizsargā svarīgus iekšējos orgānus – piemēram, smadzenes.

Pēc savas būtības kauli ir ārkārtīgi izturīgi un daži no tiem spēj izturēt pat vienu tonnu lielu slodzi. Tomēr arī šai izturībai ir savas robežas, kuras nevajadzētu pārbaudīt.

Katram kaulam ir savas vājās vietas, kurās vieglāk rodas lūzumi spēcīgāku triecienu vai spiediena rezultātā. Visbiežāk lūzt roku un kāju kauli, bet arī galvaskauss ir starp biežāk traumētajiem kauliem. Ļoti nepatīkami ir locītavu lūzumi un to skrimšļu bojājumi.

Kauli ir dzīvi un nepārtraukti atjaunojas. Tomēr jāsaprot, ka to dzīšana nereti nepaliek bez jūtamām sekām. Piemēram, locītavas skrimslis atjaunojas, bet to aizstāj mazāk izturīga versija, kas ar laiku var radīt kustību problēmas.

Visu nosaka lūzuma specifika un tas kāds kauls cietis. Sīkie kauli (pirksti un ribas) parasti sadzīst 3-4 nedēļu laikā, kamēr garie kauli, gūžas kauli var dzīt pat 3-5 mēnešus un ilgāk.

Savukārt daudz smagākas sekas ir mugurkaula un galvas traumām, kuras var neatgriezeniski izmainīt cilvēka dzīvi.

Ja arī Tev šķiet, ka labāk lauzt netikumus – ieej sadaļā “Kā lūzt netikumi?” un uzzini vairāk par to, ko nozīmē #DrošaTelpa uz ceļa!

Kā lūzt netikumi?

Kauli visiem lūst vienādi, tādēļ labāk lauzīsim (ceļu satiksmes) netikumus!

Lai mazinātu bīstamas situācijas satiksmē, ir jāseko dažiem vienkāršiem padomiem, kas palīdzēs ievērot #DrošaTelpa principu gan auto, gan velo braucējiem.

Pie auto stūres

#1 Samazini braukšanas ātrumu!

Apbrauc velosipēdistu mierīgi, ja nepieciešams, samazini braukšanas ātrumu. Velosipēdistam ir svarīgi zināt, ka viņš ir pamanīts un autovadītājs kontrolē situāciju uz ceļa.

#2 Parādi pagrieziena signālu!

Pirms velosipēdista apbraukšanas manevra brīdini par to citus satiksmes dalībniekus. Tas palīdzēs arī aizmugurē braucošajiem savlaicīgi pamanīt velosipēdistu.

#3 Ievēro drošu distanci un intervālu!

Braucot garām velosipēdistam ceļu satiksmē, jāievēro drošs intervāls – pilsētā vismaz 1 metrs, ārpus apdzīvotām vietām un braucot ar ātrumu virs 50 km/h – vismaz 1,5 metri.

Braucot ar velo

#1 Esi pamanāms!

Izmanto lukturus un atstarotājus, jo diennakts tumšajā laikā ar auto gaismām var būt par maz, lai savlaicīgi pamanītu velobraucēju. Ja lukturu nav vai tie nedarbojas, uzvelc atstarojošo vesti.

Atceries arī par “aklās zonas” faktoru!

#2 Sargi sevi!

Pirms jebkura manevra pārliecinies par drošību un novērtē, vai netiks traucēti citi satiksmes dalībnieki. Pilnvērtīgi iekļaujoties satiksmē, ir arī pilnvērtīgi jāievēro ceļu satiksmes noteikumi!

#3 Neesi pārgalvīgs!

Velosipēdi ir mazāki, var veiklāk manevrēt, taču tāpēc nav jāriskē ar pārlieku straujiem manevriem – neaizmirsti savlaicīgi brīdināt citus satiksmes dalībniekus par sava virziena maiņu!

Tikai kopīgiem spēkiem mēs varam padarīt ceļu par #DrošaTelpa!

Lai lauztu kaulu, spied

atstarpes taustiņu